De wetlands - Reisverslag uit Katherine, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu De wetlands - Reisverslag uit Katherine, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu

De wetlands

Door: Nel

Blijf op de hoogte en volg Nel

16 September 2014 | Australië, Katherine

13-9-2014
Vandaag een reisdag naar de Mary River wetlands. Eerst ontbijten we weer op ons mooie plekje van de zonsondergang. Daarna op weg over de Stuart highway en de Arnhem highway, de enige grote wegen in dit gebied. We maken en laatste leuke stop bij Annaburroo, het laatste tankstation en pleisterplaats voor onze nieuwe bestemming. Daarna slaan we af naar de Stuart highway, een smallere weg met de laatste 7 kilometer een rode zandweg.
Ons verblijf is een heel stille lodge, met veel grond, veel tentachtige voorzieningen en een café/restaurant. Wij zitten in een eenvoudige lodge. Om de lodge scharrelen wallabies (kleine kangaroe) en ’s avonds sluiten de kikkers aan. Later in de middag maken we een korte wandeling de Jim Creekwandeling door de bush en daarna lekker in het zwembad (alleen wij tweeën). De komende dagen hebben we geen internet en doen onze mobieltjes het niet: dus geen contact met het thuisfront!
14-9-2014
Met de auto op pad: eerst naar Mistake billabong: een prachtig uitzichtpunt over de billabong (dit betekent: altijd water). Veel vogels, wallabies een enkele waterbuffel. Daarna Brian creek Mansoon (een korte wandeling door het moesson oerwoud) en naar Shady Camp. Daar ontmoeten we onze eerste krokodillen. Het pad loopt nogal dicht langs het water: we hoorden ze in het water schuiven. Maar vlug naar het echte pad!

15-9
Vandaag tijd voor een boottocht: de Mary River wetlandscruise. We zijn nu dus in de Wetlands: ze kennen er 4 seizoenen: droog, op weg naar nat, nat en op weg naar droog. Wij zitten nu bij nummer 2, op weg naar nat. De luchtvochtigheid is tot 80% en het is tussen de 36 en 38 graden. Vanaf 1 maand later stroomt het hele gebied onder en staan de bomen waar we nu tegenaan kijken helemaal onder water. Er zitten veel krokodillen. Wist je dat ze per nest 60 of 70 eieren hebben en dat het afhankelijk is van de temperatuur van het nest of er mannetjes of vrouwtjes geboren worden? Ik ook niet. We zagen veel bijzondere vogels: waaronder de whistling duck en de ibis.
Om 5 uur gingen we nog met een terreinwagen op pad dwars door de binnenlanden. We zijn te gast bij de waterbuffel, het zwijn, de dingo. En bij een billabong misschien weer een paar krokodillen. Maar ze hielden zich schuil. Het kan zomaar gebeuren dat ze een jaar blijven zitten waar ze zitten en dus een heel jaar niet eten. En maar wachten op het volgende natte seizoen!

17-9 gaan we 3 dagen lang kanoën op de Katherine River. Het moet een prachtige tocht worden door diverse kloven en we slapen onder de sterrenhemel in een Aussi swag (slaapzak). Hopelijk slapen we ook nog een beetje. Dus, voorlopig weer geen telefoon of internet wat ons betreft!

• 16 September 2014 - 21:28

Jan En Hanneke:

Hoi Nel en Peter,
    Blijkbaar zijn jullie de jetlags alweer lang vergeten. Geweldig dat jullie al zoveel tochtjes gemaakt hebben zonder opgevreten te zijn door de krokodillen! Gelukkig dat het water al niet veel verder gestegen was, anders hadden die arme jongens niet een jaar zonder voedsel hoeven te doen.
    Voorzichtig maar op die Katherine River, handen en voeten binnen boord en de peddels klaar voor een flinke mep!
    We wensen jullie heel veel plezier (zelfs zonder internet en telefoon). We horen jullie avonturen wel weer over een dag of drie.
    Jan en Hanneke

• 16 September 2014 - 21:42

Marian:

Amper één week weg en al zoveel gezien! Letten jullie wel een beetje op voor die krokodillen?
    Lekker warm daar, maar hier is het ook niet mis. Morgen 25 graden!
    Liefs, Eduard en Marian

• 17 September 2014 - 12:15

Henk En Margret :

Leuk joh...jullie verslag te lezen en zó jullie reis mee te volgen!
    Het mooie weer hebben we gelukkig óók...maar gelukkig níet die hoge luchtvochtigheid...
    die weet ik nog maar al te goed uit Indonesie vorig jaar!
    Peter en Nel geniet ervan...groetjes van ons!

• 17 September 2014 - 13:04

Gossé En Riet:

Hallo Peter en Nel,
    Onder de luifel van onze camper genieten wij van jullie verslag en wetenswaardigheden van Australië.Gaan jullie met meerdere mensen die kanotocht ondernemen ? Wij zitten nu in de Dordogne en hebben nog heerlijk zonnig weer. Veel plezier en de groetjes van Riet en Gossé.