Kanoën op de Katherine River - Reisverslag uit Katherine, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu Kanoën op de Katherine River - Reisverslag uit Katherine, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu

Kanoën op de Katherine River

Door: Nel

Blijf op de hoogte en volg Nel

20 September 2014 | Australië, Katherine

De Katherine River is een lange rivier die dwars door de wetlands loopt en uiteraard door de stad Katherine (ook hier zien we veel Aboriginals).Wij gaan een driedaagse kanotocht maken met 2 overnachtingen op de oever. We zijn met zessen: 2 jonge vrouwen uit Melbourne en 2 echtparen uit Cuijk. Ja, echt waar: je reist naar de andere kant van de wereld om daar op avontuur te gaan met mensen uit je eigen woonplaats! Wat een toeval. Onze gids woont in Australië, maar komt oorspronkelijk uit Engeland. Onze spullen zitten in zware PVC waterdichte zakken die op een bijzondere manier dichtgevouwen en dichtgeclipt worden zodat er geen water in komt.
De Katherine River wordt alleen bevaren in het droge seizoen, want in het natte seizoen zwelt de rivier helemaal op en is het niveau minstens 10 meter hoger en overstroomt het hele omliggende gebied. Je kunt het goed zien aan de boomstammen die hoog in de toppen van de bomen hangen. Het is een prachtige tocht door een bijzonder tropisch landschap, heel vredig allemaal en uiteraard hebben we weer de nodige vogels gespot: een ervan is de kookaboora. Die hebben we al veel gezien maar hij kan zo mooi schaterlachen: ha ha ha ha ha ha haaa haaa. Alsof er de leukste moppen worden verteld. Wat heel bijzonder was is dat er duizenden vleermuizen (bats) overvlogen: ze hingen allemaal op kop in een paar bomen en even later kiezen ze voor een nieuwe stek en achter elkaar aan vliegen ze dan op: zoals in Birds van Hitchcock.
De temperaturen zijn hoog, zo’n 38 graden dus we houden regelmatig halt om een bad te nemen op een door de gids goedgekeurde plek (geen krokodillen). En het water is van goede kwaliteit. Bij de start kregen we een drinkbeker die we steeds weer vulden met water uit de rivier. Ook het eten, koffie en thee werden bereid met water uit de rivier.
Om 4 uur leggen we de kano’s aan de oever en richten we ons kamp in: een keuken met zwartgeblakerde pannen, want de gids kookt op een kampvuur en op een grill die over het vuur kan worden gezet. Verder heeft hij diverse canvastassen met o.a. ijsblokken erin waarin alle verse spullen worden bewaard. We hebben echt heerlijk gegeten, een hele kunst! Diner bij kaarslicht, heel gezellig, maar het betekent ook: vroeg naar bed of bij het kampvuur blijven zitten. Want om 7 uur ’s avonds is het pikdonker.
Tenslotte wil ik nog even het hoofdstuk van de toiletgang behandelen. als je moet poepen staat je het volgende te doen:je pakt de schop en de groene zak. Je beklimt een berg en zoekt een discrete plek. Je graaft een kuil. Je geeft de natuur wat je te bieden hebt. Je haalt uit de groene zak een blauwe zak en daaruit weer een closetrol. De bedoeling hiervan is je bekend. Je doet het closetpapier in een bruine papieren zak. Je gooit de kuil weer dicht met zand. Je loopt weer terug met al je gereedschap en gooit het zakje in het kampvuur (niet als John aan het koken is, hij doet dit dan later voor je. En zo zorgen wij in Australie dat de natuur ongerept blijft.

Helaas geen foto's, internet is te traag.

• 20 September 2014 - 12:20

Fien:

Wat een leuk geschreven verhaal...talent, hoor! Je ziet het zo allemaal voor je.
    Groetjes...en genieten!

• 20 September 2014 - 14:38

Casper:

en wat als het allemaal niet meer zo solide is? dan doof je het vuur!

• 20 September 2014 - 17:54

Riet Mekenkamp:

Wat een geweldig avontuur. Ik moet vaak aan jullie denken.Temeer omdat wij nu op een camping bij het plaatsje Domme zitten, daar zijn jullie toch ook geweest ? Wat een uitzicht heb je daar over de Dordogne adembenemend. Vandaag met de fiets Sarlat bereikt. Dat was een hele klus berg op berg af. Onderweg, toen we even aan het uithijgen waren, hebben we wat vijgen van een boom gegeten en je raadt het al ... ik moest ook de struiken in maar dan zonder blauwe zak en groene zak en bruine zak... Maandag rijden we in etappes weer naar huis !
    Veel plezier verder ....

• 20 September 2014 - 19:26

Bernadette:

Inderdaad heel leuk geschreven en ik denk inderdaad dat jullie de natuur wel wat te bieden hebben!!!!

• 22 September 2014 - 06:23

Nel Basten:

Ja Riet, koning, keizer admiraal, poepen moeten we allemaal. En casper, dat is wel een heel extreme oplossing, dan zit je misschien helemaal in het donker. Poep roept toch altijd weer inspiratie op bij ons Hollanders.

• 22 September 2014 - 22:20

Esther:

En wat als je nou per ongeluk de groene en de bruine zak door elkaar haalt??? Klinkt goed allemaal! Gaat papa ook nog eens wat schrijven of laat hij t aan jou over? En graag ook fotografisch bewijs dat papa ook gezwommen heeft xx

• 22 September 2014 - 22:27

Demien:

Klinkt allemaal onwijs saai, dus gelukkig ben ik in Nederland lekker aan het werk!
    Geniet ervan en drink genoeg (rivier) water!

Liefs

• 23 September 2014 - 23:34

Lucie:

Volgens mij moet ik blij Ijn dat er aan dit verhaal geen foto's toegevoegd konden worden!? Ik heb er toch wel beelden bij.
    Even serieus.......volgens mij hebben jullie het daar super! Geniet van alles! groetjes van Lucie.

• 25 September 2014 - 16:25

Jan En Hanneke:

Wat een geweldige belevenis en dat is dan nog maar het begin!
    Het begint bij ons ook al aardig te kriebelen om Australië aan ons lijstje van reisdoelen toe te voegen.
    Maar vermoedelijk is het niveau van de sanitaire voorzieningen voor ons niet helemaal toereikend voor deze tocht. En drie dagen ophouden is ook zo wat. ;-)
    Wellicht dat we bij hoog water wel met een cruiseboot (met toilet) de rivier op kunnen??
    Hebben jullie met zijn allen het kookaboora-lied al gezongen?
    [ kookaboora sits on the old gum tree. merry, merry king of the bush is he. Laugh kookaboora, laugh, kookaboora. Gay your life must be]
    Geniet van jullie mooie belevenissen. Wij genieten mee! Groetjes.