The red centre en de Droomtijd - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu The red centre en de Droomtijd - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu

The red centre en de Droomtijd

Door: Nel

Blijf op de hoogte en volg Nel

27 September 2014 | Australië, Alice Springs

Je moet er wat voor over hebben: met de auto 120 kilometer naar Darwin, met het vliegtuig van Darwin naar Alice Springs, de volgende dag ’s morgens om kwart voor 6 opgehaald worden voor een rit van totaal zo’n 1500 kilometer in 3 dagen tijd naar de Red Centre van Australië. Maar dan heb je ook wat: de Uluru, de Kata Tjuta en Kings Canyon.
De Uluru (de blanke Australiërs noemen het Ayers Rock) is een enorm zandstenen rotsblok midden in de woestijn, meekleurend met de stand van de zon. Hij of zij is 6 miljoen jaar oud en in de loop van de tijd 90 graden gekanteld. Het grootste gedeelte van de rots zit onder de grond, zo’n 17 kilometer! Zoals bij een ijsberg. We hebben er met de bus omheen gereden om het in volle omvang te zien en hebben een wandeling van 1 uur gemaakt aan de onderzijde. Onze gids Kate heeft smakelijke verhalen over de natuur, de historische verhalen over het ontstaan ervan van de Aboriginals, het is hun wereld met hun verhalen steeds van generatie op generatie mondeling en door tekeningen en schilderingen overgebracht, zonder schrift. De droomtijd is de tijd van de schepping. In soms menselijke of dierlijke gedaanten reisden, jaagden en vochten de geesten en schiepen zo bergen, rivieren, planten en elementen, dieren en tenslotte mensen. Beklim de Uluru niet want het is een heilige berg!
De Kata Tjuta (vele hoofden) ofwel de Olga’s bestaat uit een heel stel rotsen, nog vele malen ouder dan de Uluru. We hebben er een prachtige wandeling (the valley of the winds) gemaakt; langs okerrode rotsspleten, kloven en klippen en naar mijn bescheiden mening is dit gebied nog mooier dan de Uluru.
In Watarrka national park (Kings Canyon) hebben we de Kings creek walk gemaakt. Pas sinds 20 jaar is dit gebied goed te bereiken via een verharde weg. Het is een woestijncanyon: een diepe spectaculaire kloof met bijenkorfachtige rotsformaties waar in het natte seizoen watervallen stromen en een rotsmeer omgeven met palmen: the garden of Eden. Vreemd zo’n plek midden in een woestijngebied. Ook deze wandeling was prachtig!

Ons tweede kamp is erg mooi: we slapen in groene tenten, kleine huisjes die van de grond af staan en kijken uit op de prachtige kloof die fantastisch kleurt bij zonsondergang. Ook het sanitair verdient aandacht: er is 1 toilet diep in het bos, zonder deur: zonde van die mooie natuur volgens Kate. Er hangt een doorzichtig gordijn voor. De bedoeling is dat je die over de muur drapeert als je het toilet verlaat zodat de volgende weet dat de kust veilig is. Iets verderop is een douche, ook weer zonder deur. Onder de grond is een watertank aanwezig. Door solarpower is er stroom om het water in beweging te brengen. Het water loopt in een koperen spiraal die verwarmd wordt doordat wij er een houtvuur onder stoken en aan de gang houden. Het douchewater was kokendheet. Het werkt echt. Wij kennen het thuis als de ouderwetse gasgestookte geiser. Helaas was er de volgende dag geen water, dus helaas geen douche de volgende dag!
Alice Springs is bekend van de flying Doctors –ik vond de serie vroeger geweldig-, de school of the air en de jaarlijkse kamelenrace. In 1850 zijn er voor het eerst eenbultige kamelen ingevoerd o.a. om de mensen door de woestijn te vervoeren. Ze waren geschikter dan paarden omdat ze zolang zonder water konden. Later zijn ze vrijgelaten en nu zwerven ze rond in de outback. We zijn er verschillende tegengekomen met een aantal jongen bij zich.

  • 28 September 2014 - 02:30

    Peter:

    Leve de houtgestookte douche!

  • 28 September 2014 - 08:52

    Demien:

    Esther en ik hebben thuis ook maar de deur van de wc verwijderd.. Wat een vrijheid!!
    Klinkt allemaal weer erg gaaf wat jullie doen daar! Fijn dat we door deze site op de hoogte blijven van jullie avontuur. Liefs

  • 30 September 2014 - 20:45

    Gert-Jan :

    Dag Nel, al jullie verhalen gelezen. Wat je zoal meemaakt aan de andere kant van de wereldbol... Erg mooi om te lezen en een klein beetje jaloers ben ik wel. Maar wie weet krijg of neem ik ook nog eens de kans. Dat ik je mis mag duidelijk zijn..., voor de komende maanden samen met Peter volop genieten van alles wat op jullie pad komt. Het is je gegund.
    Lieve groet, Gert-Jan

  • 30 September 2014 - 21:27

    Doret:

    Ha Nel en Peter, wat een heerlijke verhalen en gelukkig met positieve afloop voor wat de duizeligheid van Peter betreft.
    Ook fijn dat je ons op de hoogte houdt van alle sanitaire voorzieningen! Mijn verbeeldingsvermogen vaart er wel bij. Fred (lui op de bank) zegt dat je voor de Dingo's op moet passen. Ik weet eigenlijk niet waarom maar dat is zijn ervaring van de Kings Canyon.
    Wat verrassend die kamelen. Dat wist ik niet. En die Walibi's. Heb je er al een Walibi geaaid? Kan dat uberhaupt? Ze zien er zo onschuldig uit.
    Geniet van al het prachtigs dan geniet ik van jullie verhalen.
    Liefs Doret


  • 01 Oktober 2014 - 12:05

    Twan:

    Hoi Nel en Peter,
    Het is me niet eerder gelukt om in te loggen.
    Deed waarschijnlijk iets verkeerd.
    Wat een prachtige belevenissen allemaal.
    Ik vind de verhalen erg boeiend om te lezen en de foto's prachtig om te zien.
    Enjoy
    Twan

  • 06 Oktober 2014 - 18:11

    Dorien:

    Lieve collega Nel, Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag!!! Kan het tijdsverschil niet helemaal goed inschatten maar volgens mij maak ik je door een felicitatie op dit moment niet ouder dan je nu in Australië bent..... (hier ben je in ieder geval nog 60-!) Maak er een leuk feestje van! Met een dansje op de noten van Walsing Mathilda? Geniet van je verjaardag en het verdere verloop van jullie reis! Ik geniet met jullie mee door het lezen van de reisverslagen. Had je bijna niet herkend onder dat netje:-) Heel veel groetjes! en...Proost! Dorien

  • 07 Oktober 2014 - 08:45

    Twan:

    Hoi Nel,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Raar idee om aan de andere kant van de wereld je 60ste verjaardag te vieren.
    Enjoy and have a nice day.

  • 07 Oktober 2014 - 08:51

    Ben En Fien:

    Nel, van harte gefeliciteerd met je ZESTIGSTE!! Verjaardag. Wat geweldig om dat op zo'n prachtige locatie te kunnen vieren. Wij pakken er hier vanavond wel een pilsje op en vatte gij en Peter er same ok mar enne op! Nog een fijne tijd. Groetjes.

  • 07 Oktober 2014 - 12:15

    Marga En Theo:

    Hallo Nel en Peter.
    Op de eerste plaats Nel van Harte Gefeliciteerd met je ZESTIGSTE verjaardag. Welkom bij de Club !!! De borrel houden we gewoon te goed.Wij lezen met plezier de verhalen, en genieten van de fotos (al zijn we ook wel eens blij dat wij hier zitten, ha ha.) Hier gaat alles zijn gangetje , de herfst is in aantocht. Het ga jullie goed ,een goede voortzetting v.d. reis. En Nel een fijne verjaardag , geniet ervan !!
    Dikke kus ,stevige knuffel van ons.

  • 07 Oktober 2014 - 17:43

    John Aben:

    Van Harte Gefeliciteerd Nel met je Kroonjaar: 60 jaar. Neem er maar een lekker neutje op samen met Peter !

  • 07 Oktober 2014 - 23:06

    Mai:

    Ha Nel en Peter,

    ik ben al net zo handig als Twan: heb zojuist pas ontdekt hoe ik bij jullie verhalen kon komen. En wat voor verhalen: om te smullen! Wat een verrukkelijke mix van natuur, activiteit, cultuur en uiteraard nog de bijbehorende lichamelijke ongemakken; poepverhalen en ziektes maken het uiteindelijk pas tot een echt werelds avontuur!
    Nel, je bent inmiddels 60, congratulations! Je ziet er overigens nog appetijtelijk uit onder die zwarte voile, beter dan tijdens de heenreis.
    jongens, ga zo door en geniet ervan, dan geniet ik van jullie verhalen

  • 08 Oktober 2014 - 12:34

    Petra:

    Ha Nel en Peter,

    Wat een mooie verhalen.... Ik geniet ervan.
    Nel, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

    Groetjes, Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nel

Peter en Nel

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 21985

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

12 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 06 December 2014

Dreamtime

09 September 2014 - 06 December 2014

Australië en Nieuw Zeeland

07 Augustus 2014 - 08 September 2014

De voorbereiding

Landen bezocht: