Nieuw-Zeeland, eerste indruk - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Nel Basten - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland, eerste indruk - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Nel Basten - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland, eerste indruk

Blijf op de hoogte en volg Nel

28 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Twizel

Het is weer heel iets anders als Australië: Nieuw Zeeland. Het ligt weer een stuk zuidelijker: meer in de richting van Antartica. Dus ook een stuk frisser dan de oude grote buurman van schuinboven. En we zijn weer opgeschoven met de tijdgrens. Nu het afgelopen weekend in Nederland de klok weer een uur is teruggezet is het tijdsverschil 12 uur geworden. En als ze hier zeggen: ‘de wind komt uit het zuiden’, dan zijn we niet blij. Want dan komt hij uit het koude Antartica. En die wind komt uit het zuiden, dus we hebben de kleren nodig die we in Australië alleen maar meegesleept hebben: lange broek, dik vest, windjack, muts. Graadje of tien, twaalf en een heel koude wind.
Het is een bijzonder land, het bestaat uit 2 eilanden: het noorder- en het zuidereiland. Het is nog niet zo lang bewoond door mensen, zo’n 800 jaar. Voor die tijd waren er alleen dieren te vinden, met name vogels waren er in alle soorten en maten vertegenwoordigd. De eerste inwoners waren de Maori, afkomstig van Polynesië, een groep eilanden in de Pacific. Zij brachten onder andere honden en ratten mee. Eeuwen later in 1642 ontdekte de Nederlander Abel Tasman het land. Een eeuw later kwam captain Cook langs (we kenden hem al van zijn ontdekkingsreizen in Australië) en hij gaf de aanzet tot bewoning door Engelsen. Met hen kwamen de geiten, varkens, rat en de opossum uit Australië. Het land werd populair omdat er goud gevonden werd en men maakte jacht op zeehonden vanwege hun bont. Later Na de 2e wereldoorlog zijn veel Nederlanders geëmigreerd. Ook mijn neef Ad en zijn vrouw Anny zijn er jaren geleden gaan wonen. We zullen ze komende maand op gaan zoeken.
Na een week reizen hebben we al wat eerste indrukken opgedaan: mooie glooiende groene landschappen, merinoschapen met hun lammetjes, veel geel: gaspeldoorn en brem en de uitgewaaide lupinen. Een uur later verandert de natuur compleet: het wordt ruiger: brede rivieren kolken door het land en nog een uurtje later doemen de eerste met sneeuw bedekte bergtoppen op van de Alpen, waaronder Mount Cook. We passeren de prachtige meren Tekapo en Pukaki. Beide kleuren prachtig turquoise, een plaatje samen met de achterliggende bergen. Dat is Nieuw Zeeland: op een grondgebied zo groot al Groot Brittannië vind je de meest uiteenlopende landschappen waar je anders de hele wereld voor afreist. In het Zuidoosten bezoeken we Dunedin, een relatief oude stad gesticht door de Schotten en verblijven we een paar dagen op een schiereiland, Otago peninsula: eenzame zandstranden, steile kliffen, zeehonden, geeloog- en blauwoogpinguïns en albatrossen. Onvergetelijk, maar wel k-k-k-koud.

  • 28 Oktober 2014 - 09:27

    Marian:

    Zie ik nou goed dat er ijs op de ruit ligt? Nee maar dan hier, 17graden vandaag

  • 28 Oktober 2014 - 09:31

    Marian:


  • 28 Oktober 2014 - 10:01

    Gossé En Riet:

    Even niet jaloers vanwege de koude, maar de landschappen en dieren ziijn prachtig !
    Doe Ad en Annie de groeten van ons !

  • 28 Oktober 2014 - 11:59

    Fien:

    Zo, dat is een heel verschil met de foto's die jullie vanuit Australië lieten zien. En ook een verschil met hier. Wij hebben voor oktober extreem hoge temperaturen en kunnen gewoon nog lekker een terrasje pikken. Doe Ad en Annie ook de groeten van ons.

  • 28 Oktober 2014 - 17:51

    Jan En Hanneke:

    Zo, nou heb je al die warme kleren tenminste niet voor niets meegesleept!
    Bij dergelijke temperaturen beginnen Maarten en Ilona het een beetje naar hun zin te krijgen. Hetliefste zien ze ook nog poolhonden en rendieren in de sneeuw.
    Gekke lui, hè. Wij snappen dat ook niet.

    Prachtig, al die dieren en dat landschap.nDoe maar lekker een extra trui aan en geniet!
    Groetjes, ook aan Ad en Annie straks.

  • 29 Oktober 2014 - 07:55

    Doret:

    Ik lees het al, iedereen probeert je jaloers te maken met de mooie temperaturen hier maar ik ben toch echt jaloers op wat jullie daar allemaal beleven en te zien krijgen. Daar zou ik graag mijn thermo-ondergoed en fleece voor over hebben.
    Prachtig die sneeuw en die bergen! Wandelkriebels als ik dat zie. Gaan jullie vast ook nog doen.
    Heb je het boek 'Al wat schittert al gelezen'? Ben benieuwd of je ook in die streek komt.
    Geniet ze en maak en een goed weerzien met jullie familie!
    Groetjes Doret

  • 29 Oktober 2014 - 10:16

    Lenie:

    Jammer dat het nogal koud is, maar jullie gaan gauw de zomer in. Gewoon veel langer weg blijven en genieten! Leuk om jullie verslag te lezen. Jullie laten geen gelegenheid liggen en weten te genieten! nog veel plezier en reisgenot. Lenie en Terry xxx

  • 29 Oktober 2014 - 10:50

    Nel:

    Hoi Doret
    Ik ben nog steeds bezig in het boek, we hebben weinig tijd om te lezen. In Dunedin zijn we al geweest en we komen ook bij de westkust bij Punakaiki. Groetjes x

  • 30 Oktober 2014 - 07:38

    Esther:

    Te druk om te lezen, dat heb ik nog niet vaak gehoord van jou! Ziet er schitterend uit. Veel plezier!

  • 30 Oktober 2014 - 16:24

    Diane:

    Wat een geweldige verhalen schrijf je toch. Heerlijk dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Nog veel plezier.

  • 31 Oktober 2014 - 08:20

    Nel:

    Ha allemaal, bedankt voor jullie reacties. het is voor ons erg leuk om iets terug te horen als reactie, want we kunnen niet zien wie mijn verslagen leest. dus, vooral doorgaan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nel

Peter en Nel

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 21988

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

12 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 06 December 2014

Dreamtime

09 September 2014 - 06 December 2014

Australië en Nieuw Zeeland

07 Augustus 2014 - 08 September 2014

De voorbereiding

Landen bezocht: