Flora en fauna in Australië - Reisverslag uit Atherton, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu Flora en fauna in Australië - Reisverslag uit Atherton, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu

Flora en fauna in Australië

Door: Nel

Blijf op de hoogte en volg Nel

10 Oktober 2014 | Australië, Atherton

Lang, lang geleden was er Gondwana: een supercontinent bestaande uit Australië, Zuid-Amerika, Afrika, Madagascar, India en Antartica. Het was helemaal bedekt met regenwoud. Ongeveer 50 miljoen jaar geleden brak het continent in stukken uiteen en Australië begon noordwaarts te drijven. Het had varens en insecten en eenvoudige plantengroei bij zich. Uiteindelijk ontwikkelde zich hieruit de bijzondere flora en fauna van Australië, mede doordat het land steeds droger werd en nog steeds wordt. Doordat het op zichzelf bleef bestaan, zonder invloed van andere gebieden, zijn veel planten en dieren in wezen niet veel veranderd door de tijden heen. Veel dieren zijn in wezen van dezelfde tak, de een wat sterker ontwikkeld dan de andere. Vergelijk de in ons geval ontwikkeling van de aap en de mens: afkomstig van dezelfde oertak. Zo hebben we hier de kangoeroe, maar ook een graskangoeroe en een boomkangoeroe en de bandicoot. Die laatste drie lijken veel meer op een soort rat, maar stammen toch af van dezelfde oerkangoeroe. Miljoenen jaren geleden leefde die in Australië en hij was enorm: wel een meter of drie hoog! Wij hebben hier op Magnetic island een huisdiertje dat Possum wordt genoemd. Een heel lief diertje met mooie ronde vochtige bruine ogen. Hier erg populair maar niet in Nieuw-Zeeland: daar rijden ze het liefste zoveel mogelijk van die diertjes dood. Want vanwege het gebrek aan natuurlijke vijanden zijn er daar veel te veel van en ze vreten de planten op.
Bij Rose Gums hebben we vooral genoten van de vogels: in onze boomwoning werden we omringd door bomen waarin heel veel verschillende vogels zaten: een ervan is de whipp-bird en die maakt een heel bijzonder geluid om indruk te maken op de vrouwtjes. Voor de insiders: het geluid klinkt als de scheet van mijn echtgenoot: wheeeeee-poop! Ik ben er als vrouwtje nooit van onder de indruk geraakt; te koudbloedig denk ik.
Elke morgen om 8 uur voert de eigenaar de vogels: binnen een paar seconden wemelt het van de vogels: de regenbooglorikeet en de king parrot. Wat een kleurenfeest is dat, prachtig om te zien. En ook hier hebben we huisdieren, de brush turkey. Het mannetje heeft een prachtige gele sjaal om zijn nek. Die wordt steeds maar groter naarmate de paartijd aanhoudt. Als het voorbij is dan slinkt ie weer. Rare figuren, die mannetjes.
De woningen die we de laatste tijd hebben verdienen een schoonheidsprijs: ze zijn van hout opgetrokken, veelal gebruik makend van eigen bronwater, zonne-energie, opslag op batterijen en in noodgeval een generator. Heel open, zodat de wind door het huis kan spelen.En wat zijn ze mooi. Nu zitten we weer in een huis uit 1938, helemaal van hout, splitlevel, veel kamers, overal draaien geruisloos plafondventilatoren, en een prachtige veranda omzoomd door palmen.
Wist je trouwens dat de kangoeroevrouwtjes bijna doorlopend zwanger zijn? En vaak van meerdere tegelijk, die dan weer in een verschillend groeistadium verkeren. De babykangoeroes zijn nog niet ‘klaar’ als ze in de buidel zitten. Ze moeten nog heel wat groeien en al die baby’s in hun verschillende fasen hebben een eigen tepel met de juiste voedingsstoffen erin.

  • 10 Oktober 2014 - 12:13

    Henny Teunisse:

    hoi nel en peter,
    Nel als ik jouw prachtige verslagen zo lees zou je zo een Nellyplanet van Australie kunnen uitgeven.Ik denk dat de uitgevers staan te dringen.
    groetjes

  • 10 Oktober 2014 - 13:52

    Rusalka :

    oh, de verhalen zijn op! Ik had graag nog even door gelezen. Wat een schrijftalent!
    Zo ver weg en tegelijker tijd even heel dichtbij. Dankjewel dat we zo even mee mogen genieten. Nog heel veel plezier en ik zal snel weer even op de reis inhaken om te zien hoe het met jullie gaat.
    Ben jij al die tijd fit van lichaam en geest geweest? En hoe is het met Peter? Na het infuus weer helemaal de oude geworden?

  • 10 Oktober 2014 - 14:13

    Nel Basten:

    `Hoi Rusalka, er komen nog veel meer verhalen hoor. Maar nu eerst weer wat beleven! Met Peter gaat het gelukkig weer helemaal goed! Morgen voor 3 dagen met een katamaran (met stuurman) tussen de whitsunday islands varen en snorkelen tussen koraal en tropische vissen!

  • 11 Oktober 2014 - 22:33

    Esther:

    Ha dat klinkt weer goed allemaal. Hier is de zomer echt over vrees ik. Trui aan en kletsnat geregend op de tennisbaan. Have fun xx

  • 12 Oktober 2014 - 17:01

    Giel:

    Hoi Nel,
    Net als Twan lukte het mij ook pas na een tijdje zoeken om in te loggen en je prachtige berichten en foto's te kunnen volgen. Wat een rijkdom aan prachtige natuur en wat maken jullie veel mee.
    Het is hier een wat donkere zondag namiddag en het is heerlijk de verhalen te lezen (en ik heb heel wat in te halen) Tegelijkertijd krijg ik ook iedere keer weer college over Australië en steek er zo heel wat van op! Dan je voor het mee kunnen reizen.Wens jullie een geode gezondheid toe de komende tijd.

  • 14 Oktober 2014 - 06:45

    Nel Basten:

    Ha Giel, dank voor je reactie. breng graag wat zon naar Nederland. Succes met alles!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nel

Peter en Nel

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 21962

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

12 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 06 December 2014

Dreamtime

09 September 2014 - 06 December 2014

Australië en Nieuw Zeeland

07 Augustus 2014 - 08 September 2014

De voorbereiding

Landen bezocht: