hello, goodbye? - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu hello, goodbye? - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nel Basten - WaarBenJij.nu

hello, goodbye?

Door: Nel

Blijf op de hoogte en volg Nel

27 November 2016 | Australië, Sydney

Voor de tweede keer ben ik in verwachting van Esther: een kleine 9 maanden later kan ik haar in mijn armen sluiten, tesamen met haar partner Demien.
Een meer dan welkom weerzien.
Ze wonen ontzettend leuk in Sydney, Surry Hills in een cosy huisje, een oude arbeiderswoning, natuurlijk erg mooi opgeknapt en aangepast aan hun persoonlijke stijl. Alle hoogtepunten van Sydney liggen op loopafstand.
Al snel komen we op het onderwerp wonen en werken aan het andere eind van de wereld. Hoe gemakkelijk of moeilijk is dat? En vooral: wat zijn de plannen na volgend jaar zomer? Uit een aantal kleine hints maak ik op dat de keuze nog niet is gemaakt: waar werk als orthopeed is, daar ligt de toekomst.
Maar Australië is erg fijn om te wonen. Vooral het mooie weer is een enorm pluspunt, alsook de prachtige natuur: de vele stranden, de blue mountains op anderhalf uur rijden.
Het enige nadeel is misschien dat de familie en vrienden hier niet wonen, maar verder?
Ik grijp nog even terug op mijn reisverslag over emigreren dat ik geschreven heb in Nieuw-Zeeland in 2014:

Wat beweegt mensen om huis en haard te verlaten en zich te vestigen aan de andere kant van de wereld? Na de tweede wereldoorlog kwam er vanuit Nederland een grote stroom emigranten op gang. Er was weinig werk, de economie moest nog aansterken. De regering stimuleerde, ook financieel, emigratie naar o.a. Amerika, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. De Nederlanders stonden en staan bekend als harde werkers. Sommigen startten er een eigen onderneming: een farm, een dairy (winkeltjes met melk, boter, kaas e.d. –laat open, hard werken-), een Hollandse winkel enz. In het begin moet iedereen bereid zijn om alles aan te pakken, dus velen zijn ook gestart in fabrieken in het productie- of verwerkingsproces om na verloop van tijd in andere banen terecht te komen.

Maar het emigreren van nu gebeurt steeds minder uit economische gronden. Motieven als een meer relaxed leven, mooi weer, de non-discussies in Nederland ontvluchten, opnieuw beginnen komen er voor in de plaats.
Maar emigreren is geen afscheid voor het leven. Veel geëmigreerde Nederlanders kunnen om de paar jaar hun vaderland weer bezoeken en Skype, Facebook en facetime zorgen dat afstand een relatief begrip is, zoals we natuurlijk in de afgelopen maanden al gemerkt hebben.

Maar ik heb ze gewaarschuwd: over 20 jaar staan jullie kinderen voor jullie en kondigen aan: pap en mam, we gaan op Mars wonen!
Maar dat vindt Demien ook al prima….

Maar nu genieten, in willekeurige volgorde) van mooie kustwandelingen van Coogee naar Bondi beach, bergwandelingen in de Blue Mountains en van elkaar.

  • 27 November 2016 - 09:50

    Doret:

    Mooie aftrap van je reisverhaal Nel. Zo te zien koester je elk moment dat je daar bent. Geniet ervan.

  • 27 November 2016 - 10:34

    Yolanda :

    Mooi, Nel, hoe je vanuit het hier en nu de historie en bredere context ook neerzet. Gelardeerd met verkennende vragen aan jouw kroost:)
    Genieten daar!

  • 27 November 2016 - 11:16

    Lenie:

    Prachtige terugblik Nel! Het geeft me te denken: Niki en mieke gaan binnenkort naar Australië en nieuw zeeland voor 2 maanden. Als ze in verleiding komen om te blijven kan ik me troosten met het feit dat ze niet Mars hebben gekozen, of de maan! En nu genieten maar! Liefs en groeten! Lenie xxx

  • 27 November 2016 - 11:49

    Eggie Dekkers:

    Ik wens jullie samen een hele fijne tijd!
    Leuk om jullie verslagen te lezen.

  • 27 November 2016 - 12:09

    Hans Garritsen:

    Hallo Nel en Peter, dat ziet er allemaal prachtig uit! Je reflecties op emigreren herken ik, onze jongste wil ook naar Nieuw-Zeeland. In ieder geval een goede kans voor ons om het land te bezoeken! Geniet!

  • 27 November 2016 - 15:20

    Jan En Hanneke:

    Hoi Nel en Peter,
    Volgens ons wil jij, Nel, zo nog wel eens vaker bevallen, ondanks de doortikkende klok!
    Wat heerlijk daar, samen met Esther en Demien en in die geweldige natuur.
    Dat trekt ons ook wel, zeker nu hier de winter echt lijkt in te vallen (gister zelfs overdag onder 0!).
    Maar voorlopig kijken wij uit naar het aankomende Sinterklaas-weekend in Bergschenhoek bij Maarten en Ilona. Peter, Sylvia, Jaden en Robin komen ervoor over vanuit Zwitserland.
    Dus wordt het voor ons toch ook lekker (huiselijk) warm.
    Groetjes aan jullie allen!

  • 27 November 2016 - 19:29

    Rusalka :

    Wat een prachtige reflecties! Op heden, verleden en toekomst. Ver weg en toch ook dichtbij. En wat ontzettend fijn dat je ze weer met ons wil delen. En wat zien de foto's heerlijk zonnig en warm. De komende dagen gaat het hier 's nachts vriezen... Veel plezier allemaal!

  • 27 November 2016 - 21:59

    Jessica :

    Hoi Nel,
    Wat heb je mooi over jullie weerzien geschreven. Geniet van deze prachtige tijd samen

  • 28 November 2016 - 10:26

    Henny:

    Hoi Nel and peter,
    De eerste 2 zinnen heb ik wel drie keer moeten lezen!!! Had alles te maken met de woorden verwachting en 9 maanden!!
    Wat fijn voor jullie om bij hun te kunnen zijn ,om een stukje van hun leven mee te kunnen maken en hun woonomgeving te leren kennen. Geniet er van en que sera sera . heel veel pepernotengroetjes voor jullie vieren.

  • 28 November 2016 - 13:11

    Theo Van Kampen:

    Hallo Nel&Peter,
    Mooi verhaald en beschreven, lijkt mij een prachtig leven tussen natuur en mooie mensen. Geniet van jullie tijd en wandelingen groetjes.

  • 03 December 2016 - 16:18

    Margret:

    Hoi Peter en Nel
    Wat klinkt het weer allemaal geweldig...En wat leuk hè, dat je nu met eigen ogen kunt zien hoe je kind woont ,als je straks weer thuis bent heb je er tenminste een reëel beeld bij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nel

Peter en Nel

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 21998

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

12 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Augustus 2014 - 06 December 2014

Dreamtime

09 September 2014 - 06 December 2014

Australië en Nieuw Zeeland

07 Augustus 2014 - 08 September 2014

De voorbereiding

Landen bezocht: